Formeel leren

Over het rendement van formeel leren: 

Het staatje maakt duidelijk dat de traditionele manier van les geven ( lecturing , klassikale lessen in de traditionele zin ) het minst effectief is om opbrengstgericht onderwijs te kunnen bieden. Toch zijn er mogelijkheden om de effectiviteit van het formele leren aanzienlijk te vergroten.
In het onderstaande filmpje legt Michel van Ast uit hoe hij dat in zijn eigen ervaring als leraar heeft gedaan. 


Keynote Morphing my Class ( 24 min)  ( volledige versie ). Keynote presentatie van Michel van Ast, werkzaam bij APS ; Leren & ICT is zijn specialiteit. Op de I&I conferentie van november 2011 spreekt hij van de 'scrum' waarin het onderwijs in deze tijd zit: iedereen houdt elkaar vast; als iemand wil bewegen moet iedereen mee bewegen. Dat is een somber vooruitzicht, doch Michel legt zich daar niet bij neer. Hij vertelt over zijn reis door onderwijsland waarbij 4 boeken hem inspireerden. Het laatste boek is het beste boek. Bekijk het filmpje  tot aan het eind en laat je inspireren! Dit is waar het in het onderwijs om moet gaan!






Comments